Które elementy podestów ruchomych są szczególnie narażone na awarie?
Wykonywanie prac wysokościowych wymaga skorzystania z rozwiązań, które umożliwią szybkie i bezpieczne dotarcie do miejsca realizacji robót, a jednocześnie pozwolą na zabranie ze sobą potrzebnego ekwipunku oraz niezbędnych materiałów. W przypadku, gdy niezbędne będzie jedynie swobodne przemieszczanie się w pionie, a zadanie nie wiąże się z koniecznością docierania do punktów oddalonych od danego miejsca, najlepszą opcją staną się nożycowe podesty ruchome przejezdne. Tam, gdzie konieczny jest również ruch w płaszczyźnie poziomej, warto postawić na podnośniki koszowe. Niezależnie od rodzaju sprzętu ważne okaże się zadbanie o stan techniczny urządzenia, ponieważ niektóre ich podzespoły mogą z czasem odmówić posłuszeństwa. Przekonajmy się, co najczęściej psuje się w podnośnikach koszowych i podestach nożycowych.
Co może psuć się w podestach i podnośnikach?
Prawidłowe funkcjonowanie podnośników koszowych i podestów nożycowych zależy od poprawnej pracy ich najważniejszych systemów. Duże znaczenie ma tu przede wszystkim układ hydrauliczny, który umożliwia rozkładanie ramienia wysięgnika i rozciąganie członów teleskopowych, a także pozwala na właściwe pozycjonowanie kosza, natomiast przy podestach nożycowych daje możliwość wydłużania ramion, a tym samym unoszenie platformy. Nie można też zapominać o układzie jezdnym oraz silniku zasilającym hydraulikę siłową. W przypadku podestów często jest to jednostka elektryczna, a przy konstrukcjach koszowych również spalinowa. Duże znaczenie ma praca układu elektrycznego oraz systemu sterowania, jak również sprawność zabezpieczeń od hamulców hydraulicznych po wyłączniki bezpieczeństwa.
Jak zadbać o stan podnośników koszowych i podestów nożycowych?
Najlepszym sposobem na utrzymanie sprzętu we właściwym stanie technicznym jest jego regularne serwisowanie. Pozwoli to na uniknięcie wielu usterek, a jednocześnie zapewni szybkie wykrywanie i usuwanie wszelkich niedomagań. Wśród najważniejszych czynności obsługowych znajdzie się m.in. zatroszczenie się o wymianę filtrów oraz oleju hydraulicznego, sprawdzanie siłowników i uszczelnień, a także złączy i przewodów. Istotne będą też jednostki napędowe oraz elektryka i urządzenia kontrolno-sterujące.